Gazeta Podatkowa nr 59 (1516) z dnia 23.07.2018 r., autor: Ewa Madejek
Zdarza się, że przy zatrudnieniu pracownik nie przedłoży wszystkich świadectw pracy bądź też dokumentów poświadczających inne okresy zaliczane do stażu, od którego zależy wymiar urlopu. Pracodawca ustala wówczas jego uprawnienia urlopowe tylko na podstawie posiadanych dokumentów. Jednakże w razie późniejszego udowodnienia dodatkowego zatrudnienia, pracodawca jest obowiązany przeliczyć wymiar urlopu i podwyższyć liczbę dni urlopowego wypoczynku.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Termin wydania protokołu powypadkowego oraz konsekwencje opóźnienia w zgłoszeniu wypadku
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (463) z dnia 01.07.2018 r.
Termin odbioru protokołu powypadkowego nie został ściśle określony przez ustawodawcę. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zespół powypadkowy sporządza - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Termin ten może zostać przekroczony w razie wystąpienia uzasadnionych przeszkód lub trudności, których przyczyny zespół powypadkowy powinien odnotować w punkcie 12 protokołu. Opóźnienie należy więc uzasadnić.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Termin odbioru protokołu powypadkowego nie został ściśle określony przez ustawodawcę. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zespół powypadkowy sporządza - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Termin ten może zostać przekroczony w razie wystąpienia uzasadnionych przeszkód lub trudności, których przyczyny zespół powypadkowy powinien odnotować w punkcie 12 protokołu. Opóźnienie należy więc uzasadnić.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Dostosowanie przepisów zakładowych do wymogów RODO
Gazeta Podatkowa nr 66 (1523) z dnia 16.08.2018 r., autor: Agata Barczewska
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (zwane RODO). Zasady wynikające z tego rozporządzenia powinny znaleźć odzwierciedlenie w krajowych przepisach prawa pracy rangi zakładowej, do których należą układy zbiorowe pracy oraz regulaminy: pracy i wynagradzania. Do aktów prawnych o charakterze wewnątrzzakładowym należy też regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wszystkie te akty powinny być zmodyfikowane pod kątem RODO.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (zwane RODO). Zasady wynikające z tego rozporządzenia powinny znaleźć odzwierciedlenie w krajowych przepisach prawa pracy rangi zakładowej, do których należą układy zbiorowe pracy oraz regulaminy: pracy i wynagradzania. Do aktów prawnych o charakterze wewnątrzzakładowym należy też regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wszystkie te akty powinny być zmodyfikowane pod kątem RODO.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Odpracowanie wyjścia prywatnego a wynagrodzenie
Gazeta Podatkowa nr 66 (1523) z dnia 16.08.2018 r., autor: Ewa Madejek
Wyjścia z pracy w celu załatwienia spraw prywatnych i sposób ich odpracowania zostały uregulowane w Kodeksie pracy. Przy czym zgodę na opuszczenie miejsca pracy przez pracownika musi wyrazić pracodawca. Jeżeli odpracowanie wyjścia prywatnego będzie miało miejsce w innym miesiącu niż zwolnienie z pracy, znajdzie to odzwierciedlenie w wynagrodzeniu pracownika.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Wyjścia z pracy w celu załatwienia spraw prywatnych i sposób ich odpracowania zostały uregulowane w Kodeksie pracy. Przy czym zgodę na opuszczenie miejsca pracy przez pracownika musi wyrazić pracodawca. Jeżeli odpracowanie wyjścia prywatnego będzie miało miejsce w innym miesiącu niż zwolnienie z pracy, znajdzie to odzwierciedlenie w wynagrodzeniu pracownika.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Porozumienie o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego
Gazeta Podatkowa nr 52 (1509) z dnia 28.06.2018 r., autor: Ewa Madejek
Dopuszczalne jest przeniesienie urlopu do wykorzystania "w naturze" na okres zatrudnienia nawiązany na podstawie kolejnej umowy o pracę, przy czym porozumienie w tej sprawie powinno zostać zawarte do zakończenia poprzedniej umowy o pracę. Jeżeli chodzi o formę porozumienia, to żaden przepis nie wymaga, aby miało ono postać pisemną. Jednak dla celów dowodowych, zwłaszcza w razie sporu z pracownikiem, a także braku wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za urlop niewykorzystany w naturze do dnia zakończenia umowy, wskazane jest sporządzenie porozumienia w formie pisemnej.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Dopuszczalne jest przeniesienie urlopu do wykorzystania "w naturze" na okres zatrudnienia nawiązany na podstawie kolejnej umowy o pracę, przy czym porozumienie w tej sprawie powinno zostać zawarte do zakończenia poprzedniej umowy o pracę. Jeżeli chodzi o formę porozumienia, to żaden przepis nie wymaga, aby miało ono postać pisemną. Jednak dla celów dowodowych, zwłaszcza w razie sporu z pracownikiem, a także braku wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za urlop niewykorzystany w naturze do dnia zakończenia umowy, wskazane jest sporządzenie porozumienia w formie pisemnej.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Zasady udzielania pracownikowi młodocianemu urlopu bezpłatnego na okres ferii
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (464) z dnia 10.07.2018 r.
Młodociany nabywa prawo do pierwszego urlopu z upływem 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 12 dni roboczych. Z upływem roku pracy młodociany uzyskuje prawo do urlopu w wymiarze 26 dni roboczych. (...) Młodocianemu uczęszczającemu do szkoły należy udzielić urlopu w okresie ferii szkolnych i nie powinien on być dzielony na części, pracodawca nie powinien godzić się na "odłożenie" urlopu wypoczynkowego na później, tak aby pracownik mógł z niego skorzystać w innym, wybranym przez siebie terminie.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Młodociany nabywa prawo do pierwszego urlopu z upływem 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 12 dni roboczych. Z upływem roku pracy młodociany uzyskuje prawo do urlopu w wymiarze 26 dni roboczych. (...) Młodocianemu uczęszczającemu do szkoły należy udzielić urlopu w okresie ferii szkolnych i nie powinien on być dzielony na części, pracodawca nie powinien godzić się na "odłożenie" urlopu wypoczynkowego na później, tak aby pracownik mógł z niego skorzystać w innym, wybranym przez siebie terminie.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Kiedy pracownik może odmówić pracy?
Gazeta Podatkowa nr 63 (1520) z dnia 06.08.2018 r., autor: Agata Barczewska
Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy mają na celu stworzenie takich warunków wykonywania pracy, w których zdrowie i życie pracownika oraz innych osób nie będzie zagrożone. Zapewnienie takich warunków jest bezwzględnym obowiązkiem pracodawcy, nawet kosztem ciążącego na pracowniku obowiązku wykonywania pracy. Pracownik, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, ma bowiem prawo powstrzymać się od świadczenia pracy.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy mają na celu stworzenie takich warunków wykonywania pracy, w których zdrowie i życie pracownika oraz innych osób nie będzie zagrożone. Zapewnienie takich warunków jest bezwzględnym obowiązkiem pracodawcy, nawet kosztem ciążącego na pracowniku obowiązku wykonywania pracy. Pracownik, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, ma bowiem prawo powstrzymać się od świadczenia pracy.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych
Gazeta Podatkowa nr 65 (1522) z dnia 13.08.2018 r., autor: Łukasz Wilmiński
Podstawowym obowiązkiem administratora ochrony danych osobowych, a więc każdego przedsiębiorcy, jest zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych. W pojęciu tym mieści się prawidłowe przechowywanie danych osobowych oraz zabezpieczenie ich przed dostępem osób nieuprawnionych. RODO określa też obowiązki w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, dlatego procedury dotyczące ochrony danych osobowych powinny obejmować także takie zgłoszenie.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Podstawowym obowiązkiem administratora ochrony danych osobowych, a więc każdego przedsiębiorcy, jest zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych. W pojęciu tym mieści się prawidłowe przechowywanie danych osobowych oraz zabezpieczenie ich przed dostępem osób nieuprawnionych. RODO określa też obowiązki w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, dlatego procedury dotyczące ochrony danych osobowych powinny obejmować także takie zgłoszenie.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/prawo-pracy/)
Prowadzenie działalności gospodarczej przez głównego księgowego samorządowej jednostki budżetowej
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 13 (469) z dnia 01.07.2018 r.
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie zakazują prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych. Stanowią one jedynie, iż pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie zakazują prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych. Stanowią one jedynie, iż pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Trwałe odłączenie części środka trwałego w celu jej sprzedaży
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (470) z dnia 20.07.2018 r.
Przepisy ustawy o rachunkowości nie precyzują jak przeprowadzić likwidację części środka trwałego. Wskazówki dotyczące ewidencji tych zdarzeń zawierają postanowienia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe". Regulacje dotyczące tego zagadnienia zawarte w standardzie różnią się jednak od rozwiązań podatkowych. Ewidencja księgowa likwidacji części środka trwałego w zależności od tego, czy jednostka stosuje zasady określone w KSR nr 11, czy też zasady określone w przepisach podatkowych, będzie przebiegać inaczej.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Przepisy ustawy o rachunkowości nie precyzują jak przeprowadzić likwidację części środka trwałego. Wskazówki dotyczące ewidencji tych zdarzeń zawierają postanowienia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe". Regulacje dotyczące tego zagadnienia zawarte w standardzie różnią się jednak od rozwiązań podatkowych. Ewidencja księgowa likwidacji części środka trwałego w zależności od tego, czy jednostka stosuje zasady określone w KSR nr 11, czy też zasady określone w przepisach podatkowych, będzie przebiegać inaczej.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)