Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (410) z dnia 20.01.2016 r.
Ustawa z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw umożliwiła od 1 stycznia 2016 r. niektórym organizacjom pozarządowym prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych. Kryteria, po spełnieniu których organizacja pozarządowa może prowadzić powyższą uproszczoną ewidencję, określono w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Prawo do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przez cudzoziemca
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 2 (901) z dnia 10.01.2016 r.
W świetle obecnie obowiązujących przepisów, osoba fizyczna nieposiadająca polskiego obywatelstwa, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Polski, może rozliczać podatek dochodowy na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie ma przy tym znaczenia, czy osoba ta jest obywatelem kraju będącego członkiem Unii Europejskiej, czy innego państwa.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
W świetle obecnie obowiązujących przepisów, osoba fizyczna nieposiadająca polskiego obywatelstwa, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Polski, może rozliczać podatek dochodowy na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie ma przy tym znaczenia, czy osoba ta jest obywatelem kraju będącego członkiem Unii Europejskiej, czy innego państwa.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Ewidencja kosztów usługi transportowej w księdze podatkowej
Gazeta Podatkowa nr 4 (1254) z dnia 14.01.2016 r., autor: Ewa Kowalska
Podatnicy obowiązani są prowadzić księgę podatkową rzetelnie i niewadliwie. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Księgę uważa się za rzetelną, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Podatnicy obowiązani są prowadzić księgę podatkową rzetelnie i niewadliwie. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Księgę uważa się za rzetelną, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Dywidenda płatna w ratach a przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (900) z dnia 01.01.2016 r.
Korzystanie przez spółkę ze środków finansowych odpowiadających kwocie zysku wykazanego w zatwierdzonym za ostatni rok obrotowy sprawozdaniu finansowym - po dniu zatwierdzenia takiego sprawozdania, ale przed upływem wynikającego z uchwały zgromadzenia wspólników terminu wypłaty dywidendy za ten rok - nie może być uznane za korzystanie przez taką spółkę "z cudzego kapitału". Tym samym nie wywołuje żadnych negatywnych skutków w podatku dochodowym, a w szczególności skutku w postaci uzyskania przez spółkę nieodpłatnego świadczenia.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Korzystanie przez spółkę ze środków finansowych odpowiadających kwocie zysku wykazanego w zatwierdzonym za ostatni rok obrotowy sprawozdaniu finansowym - po dniu zatwierdzenia takiego sprawozdania, ale przed upływem wynikającego z uchwały zgromadzenia wspólników terminu wypłaty dywidendy za ten rok - nie może być uznane za korzystanie przez taką spółkę "z cudzego kapitału". Tym samym nie wywołuje żadnych negatywnych skutków w podatku dochodowym, a w szczególności skutku w postaci uzyskania przez spółkę nieodpłatnego świadczenia.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Czy zakup mebli do sal czytelniczych jest wydatkiem strukturalnym?
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 24 (408) z dnia 20.12.2015 r.
Wydatki strukturalne to krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszy strukturalnych w związku z realizacją operacji i celów (np. projektu, działania, zadania). Wydatków poniesionych na wymianę mebli, tzn. na zakup nowych mebli (np. biurek i regałów do sal czytelniczych) w miejsce starych, nie można zaklasyfikować do wydatków strukturalnych. Wydatkami strukturalnymi nie są bowiem wydatki bieżące służące zapewnieniu możliwości podstawowego funkcjonowania instytucji kultury.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Wydatki strukturalne to krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszy strukturalnych w związku z realizacją operacji i celów (np. projektu, działania, zadania). Wydatków poniesionych na wymianę mebli, tzn. na zakup nowych mebli (np. biurek i regałów do sal czytelniczych) w miejsce starych, nie można zaklasyfikować do wydatków strukturalnych. Wydatkami strukturalnymi nie są bowiem wydatki bieżące służące zapewnieniu możliwości podstawowego funkcjonowania instytucji kultury.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Ujęcie w księdze faktury dotyczącej raty leasingowej
Gazeta Podatkowa nr 10 (1260) z dnia 04.02.2016 r., autor: Karolina Paszkowska
Przy prowadzeniu księgi podatkowej metodą uproszczoną koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Przy zastosowaniu tej metody ewidencji kosztów, wydatki są kosztem uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - nie ma znaczenia, jakiego okresu one dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego księgę podatkową z reguły uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Przy prowadzeniu księgi podatkowej metodą uproszczoną koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Przy zastosowaniu tej metody ewidencji kosztów, wydatki są kosztem uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - nie ma znaczenia, jakiego okresu one dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego księgę podatkową z reguły uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Korekta kosztów z tytułu otrzymanych rabatów w świetle przepisów obowiązujących od 2016 r.
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (411) z dnia 01.02.2016 r.
Zasadniczo towary na dzień ich nabycia ujmuje się w księgach rachunkowych w cenach nabycia lub zakupu, jeśli nie zniekształca to stanu tych aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Otrzymanie rabatu powoduje zatem obniżenie ceny nabytych towarów.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Zasadniczo towary na dzień ich nabycia ujmuje się w księgach rachunkowych w cenach nabycia lub zakupu, jeśli nie zniekształca to stanu tych aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Otrzymanie rabatu powoduje zatem obniżenie ceny nabytych towarów.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Umowa leasingu, której przedmiotem jest jednocześnie grunt i budynek
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (409) z dnia 01.01.2016 r.
W przypadku nieruchomości przedmiotem leasingu może być każdy obiekt o przeznaczeniu komercyjnym – zarówno całe budynki, hotele, hale produkcyjne bądź magazyny, jak i pojedyncze lokale, na przykład biura. Umowy leasingu, których przedmiotem są grunty i budynki lub budowle, zalicza się do leasingu operacyjnego lub finansowego stosując te same zasady, co do umów leasingu dotyczących innych rodzajów środków trwałych. Niekiedy przedmiotem jednej umowy leasingu jest grunt i posadowiony na nim budynek lub budowla, zaś finansujący pobiera od tej umowy jedną opłatę leasingową.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
W przypadku nieruchomości przedmiotem leasingu może być każdy obiekt o przeznaczeniu komercyjnym – zarówno całe budynki, hotele, hale produkcyjne bądź magazyny, jak i pojedyncze lokale, na przykład biura. Umowy leasingu, których przedmiotem są grunty i budynki lub budowle, zalicza się do leasingu operacyjnego lub finansowego stosując te same zasady, co do umów leasingu dotyczących innych rodzajów środków trwałych. Niekiedy przedmiotem jednej umowy leasingu jest grunt i posadowiony na nim budynek lub budowla, zaś finansujący pobiera od tej umowy jedną opłatę leasingową.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)
Czy
Skuteczność i celowość wprowadzenia centralnego rejestru faktur i Jednolitego Pliku Kontrolnego komentuje profesor Witold Modzelewski.
04.03 PFR – wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe, czyli jak urzędy skarbowe ułatwiają nam życie
Podobnie jak w rok temu, od 16 marca 2016 r. administracja podatkowa udostępni podatnikom składającym PIT-37 usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (tzw. PFR – pre-filed tax return). Dodatkowo PFR obejmie w tym roku zeznanie PIT-38 za rok 2015...