Ujęcie wydatków na zakup odzieży ochronnej bhp w klasyfikacji budżetowej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (470) z dnia 20.07.2018 r.
Zapewnienie pracownikom odzieży i obuwia roboczego to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy z zakresu bhp. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu oraz ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy. (...) Ponoszone przez pracodawcę wydatki na zakup odzieży ochronnej bhp (odzieży roboczej) dla pracowników wskazane jest klasyfikować w paragrafie 302 "Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń", z odpowiednią czwartą cyfrą.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Świadczenia związane z letnim wypoczynkiem pracowników i ich rodzin

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 15 (471) z dnia 01.08.2018 r.
Pracodawcy spoza sfery budżetowej, zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe. Wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego, odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika. Wysokość świadczenia ustalana jest proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika, z tym że zasada proporcjonalności nie dotyczy pracowników młodocianych.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Upadły zapłaci składki na Fundusz Pracy

Firma ma obowiązek wpłacenia do ZUS składek na Fundusz Pracy ustalonych od środków wypłaconych pracownikom z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Musi być jednak spełniony warunek, że podstawa składek jest wyższa niż minimalne wynagrodzenie.

Trwałe odłączenie części środka trwałego w celu jej sprzedaży

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (470) z dnia 20.07.2018 r.
Przepisy ustawy o rachunkowości nie precyzują jak przeprowadzić likwidację części środka trwałego. Wskazówki dotyczące ewidencji tych zdarzeń zawierają postanowienia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe". Regulacje dotyczące tego zagadnienia zawarte w standardzie różnią się jednak od rozwiązań podatkowych. Ewidencja księgowa likwidacji części środka trwałego w zależności od tego, czy jednostka stosuje zasady określone w KSR nr 11, czy też zasady określone w przepisach podatkowych, będzie przebiegać inaczej.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Czy można przeksięgować kapitał rezerwowy z dopłat wspólników na kapitał zapasowy?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 16 (472) z dnia 20.08.2018 r.
W razie powzięcia uchwały wspólników spółki z o.o. określającej termin i wysokość dopłat, równowartość dopłat ujmuje się w odrębnej pozycji pasywów bilansu i wykazuje się jako składnik kapitału własnego dopóty, dopóki ten nie zostanie użyty w sposób uzasadniający jego odpisanie. Uchwalone, lecz niewniesione dopłaty wykazuje się w dodatkowej pozycji kapitałów własnych "Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego (wielkość ujemna)".
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Opłaty bankowe w księdze

Gazeta Podatkowa nr 65 (1522) z dnia 13.08.2018 r., autor: Karolina Paszkowska
Kwotę opłat bankowych za cały miesiąc można wpisywać do księgi podatkowej, na podstawie wyciągu bankowego pod datą jego wystawienia, jedną kwotą - zbiorczo. Za dowody księgowe uważa się m.in. dowody opłat bankowych. Do takich dowodów zalicza się np. wyciągi bankowe, dokumentujące opłaty i prowizje pobrane przez bank. Podatnicy, którzy prowadzą księgę podatkową w sposób uproszczony, zasadniczo koszty uzyskania przychodów potrącają w tym roku podatkowym, w którym zostały one poniesione.
(czytaj wiecej - https://www.gofin.pl/rachunkowosc/)