Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 22 (622) z dnia 20.11.2024 r.
Każdy wydatek mający charakter ulepszenia środka trwałego, w tym wpisanego do księgi inwentarzowej muzealiów, odnosi się na zwiększenie jego wartości początkowej. (...) Tym samym nakłady poniesione na adaptację zabytkowego budynku, wpisanego do księgi inwentarzowej muzealiów, do celów wystawienniczych - jako koszty ulepszenia środka trwałego - zwiększą jego wartość początkową. Wstępnie mogą być one gromadzone na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", a po zakończeniu ulepszenia podlegają przeksięgowaniu na konto 01 "Środki trwałe".
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Wypłata z rachunku depozytowego środków pieniężnych, będących własnością mieszkańców DPS
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (619) z dnia 01.10.2024 r.
Wartość wypłaconych z rachunku depozytowego środków pieniężnych będących własnością mieszkańca domu pomocy społecznej (DPS) wskazane jest generalnie zaksięgować po stronie Ma konta 139 "Inne rachunki bankowe" i po stronie Wn konta 240 "Pozostałe rozrachunki". Jednak w związku z tym, iż środki pieniężne mieszkaniec DPS pobierze z pewnością z kasy DPS, wskazane jest najpierw podjąć gotówkę z rachunku depozytowego (prowadzonego dla danego mieszkańca) do kasy i dokonać wypłaty wnioskowanej kwoty.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Wartość wypłaconych z rachunku depozytowego środków pieniężnych będących własnością mieszkańca domu pomocy społecznej (DPS) wskazane jest generalnie zaksięgować po stronie Ma konta 139 "Inne rachunki bankowe" i po stronie Wn konta 240 "Pozostałe rozrachunki". Jednak w związku z tym, iż środki pieniężne mieszkaniec DPS pobierze z pewnością z kasy DPS, wskazane jest najpierw podjąć gotówkę z rachunku depozytowego (prowadzonego dla danego mieszkańca) do kasy i dokonać wypłaty wnioskowanej kwoty.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Ujęcie kosztów zlecenia wynikających z wielu rachunków
Przegląd Podatku Dochodowego nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
Brak jest podstaw prawnych do wpisywania w podatkowej księdze kosztów wynagrodzeń zleceniobiorców jedną kwotą na podstawie dowodu zbiorczego. (...) Prawidłowym udokumentowaniem wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia z umowy zlecenia będą poszczególne rachunki przedłożone przez zleceniobiorców.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Brak jest podstaw prawnych do wpisywania w podatkowej księdze kosztów wynagrodzeń zleceniobiorców jedną kwotą na podstawie dowodu zbiorczego. (...) Prawidłowym udokumentowaniem wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia z umowy zlecenia będą poszczególne rachunki przedłożone przez zleceniobiorców.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Jak zaksięgować niesłusznie pobraną przez bank opłatę do czasu wyjaśnienia reklamacji?
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (619) z dnia 01.10.2024 r.
W ramach zakładowego planu kont jednostka może przyjąć, iż pomyłki i błędy na wyciągach bankowych do czasu ich wyjaśnienia będzie ujmować na specjalnie w tym celu utworzonym koncie w zespole 2 "Rozrachunki i roszczenia", np. na koncie 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne". Niesłusznie pobraną przez bank opłatę można w takiej sytuacji ująć zapisem po stronie Wn konta 24-9, w korespondencji ze stroną Ma konta 13-0 "Rachunek bieżący". Ewentualny zwrot tej opłaty nastąpi zapisem odwrotnym.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
W ramach zakładowego planu kont jednostka może przyjąć, iż pomyłki i błędy na wyciągach bankowych do czasu ich wyjaśnienia będzie ujmować na specjalnie w tym celu utworzonym koncie w zespole 2 "Rozrachunki i roszczenia", np. na koncie 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne". Niesłusznie pobraną przez bank opłatę można w takiej sytuacji ująć zapisem po stronie Wn konta 24-9, w korespondencji ze stroną Ma konta 13-0 "Rachunek bieżący". Ewentualny zwrot tej opłaty nastąpi zapisem odwrotnym.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Refakturowanie kosztów zużytej energii elektrycznej
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 30 (1217) z dnia 20.10.2024 r.
Refakturowanie generalnie polega na obciążeniu najemcy budynku/lokalu jako ostatecznego odbiorcy kosztami poniesionymi przez refakturującą jednostkę. Wartość wynikająca z faktury otrzymanej od dostawcy energii elektrycznej jest taka sama jak refakturowana kwota, tj. bez doliczania dodatkowych opłat i udokumentowana refakturą. Oznacza to, że koszty i przychody dotyczące refakturowania w księgach rachunkowych należy rozliczać w tym samym okresie sprawozdawczym tak, aby operacja ta była bezwynikowa.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Refakturowanie generalnie polega na obciążeniu najemcy budynku/lokalu jako ostatecznego odbiorcy kosztami poniesionymi przez refakturującą jednostkę. Wartość wynikająca z faktury otrzymanej od dostawcy energii elektrycznej jest taka sama jak refakturowana kwota, tj. bez doliczania dodatkowych opłat i udokumentowana refakturą. Oznacza to, że koszty i przychody dotyczące refakturowania w księgach rachunkowych należy rozliczać w tym samym okresie sprawozdawczym tak, aby operacja ta była bezwynikowa.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Kasowy PIT a ewidencja w księdze podatkowej
Gazeta Podatkowa nr 84 (2167) z dnia 17.10.2024 r., autor: Dorota Przybyszewska
Z dniem 1 stycznia 2025 r. mają wejść w życie przepisy o kasowym PIT. Przedsiębiorcy prowadzący działalność na własny rachunek rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którzy przyjmą tę metodę rozliczeń, będą ujmować przychody dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę, a koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Z dniem 1 stycznia 2025 r. mają wejść w życie przepisy o kasowym PIT. Przedsiębiorcy prowadzący działalność na własny rachunek rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którzy przyjmą tę metodę rozliczeń, będą ujmować przychody dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę, a koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Usuwanie skutków powodzi w księgach rachunkowych
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Kasowy PIT a ewidencja w księdze podatkowej
Gazeta Podatkowa nr 84 (2167) z dnia 17.10.2024 r., autor: Dorota Przybyszewska
Z dniem 1 stycznia 2025 r. mają wejść w życie przepisy o kasowym PIT. Przedsiębiorcy prowadzący działalność na własny rachunek rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którzy przyjmą tę metodę rozliczeń, będą ujmować przychody dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę, a koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Z dniem 1 stycznia 2025 r. mają wejść w życie przepisy o kasowym PIT. Przedsiębiorcy prowadzący działalność na własny rachunek rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którzy przyjmą tę metodę rozliczeń, będą ujmować przychody dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę, a koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Usuwanie skutków powodzi w księgach rachunkowych
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
Usuwanie skutków powodzi w księgach rachunkowych
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)