Charakterystyka kosztów prostych według rodzajów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 21 (621) z dnia 01.11.2024 r.
Koszty proste, za które uznaje się wszelkie poniesione w danym okresie sprawozdawczym koszty niedające się rozłożyć na elementy składowe, niezależnie od tego czy zostaną one zaliczone do kosztów bieżącego, czy przyszłych okresów sprawozdawczych, ujmuje się na kontach zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie". Podział kosztów według rodzajów powinien być dostosowany do specyfiki i potrzeb jednostki.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Nakłady na adaptację zabytkowego budynku wpisanego do księgi inwentarzowej muzealiów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 22 (622) z dnia 20.11.2024 r.
Każdy wydatek mający charakter ulepszenia środka trwałego, w tym wpisanego do księgi inwentarzowej muzealiów, odnosi się na zwiększenie jego wartości początkowej. (...) Tym samym nakłady poniesione na adaptację zabytkowego budynku, wpisanego do księgi inwentarzowej muzealiów, do celów wystawienniczych - jako koszty ulepszenia środka trwałego - zwiększą jego wartość początkową. Wstępnie mogą być one gromadzone na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", a po zakończeniu ulepszenia podlegają przeksięgowaniu na konto 01 "Środki trwałe".
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Zwiększenie uproszczeń w rachunkowości mniejszych jednostek oraz wprowadzenie sprawozdawczości ESG

Gazeta Podatkowa nr 102 (2185) z dnia 19.12.2024 r., autor: Dorota Przybyszewska
Nowelizacja ustawy o rachunkowości niesie ze sobą wiele pozytywnych zmian dla jednostek gospodarczych. Zwiększone zostaną limity pozwalające na stosowanie uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, sporządzaniu i badaniu sprawozdań finansowych. Poza tym jednak do prawa bilansowego zostaną wprowadzone przepisy o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, tzw. sprawozdawczości ESG. Niektóre z wprowadzanych zmian będą miały zastosowanie od 2025 r., a niektóre jeszcze do kończącego się 2024 r.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Jak zaksięgować niesłusznie pobraną przez bank opłatę do czasu wyjaśnienia reklamacji?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (619) z dnia 01.10.2024 r.
W ramach zakładowego planu kont jednostka może przyjąć, iż pomyłki i błędy na wyciągach bankowych do czasu ich wyjaśnienia będzie ujmować na specjalnie w tym celu utworzonym koncie w zespole 2 "Rozrachunki i roszczenia", np. na koncie 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne". Niesłusznie pobraną przez bank opłatę można w takiej sytuacji ująć zapisem po stronie Wn konta 24-9, w korespondencji ze stroną Ma konta 13-0 "Rachunek bieżący". Ewentualny zwrot tej opłaty nastąpi zapisem odwrotnym.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Kasowy PIT a ewidencja w księdze podatkowej

Gazeta Podatkowa nr 84 (2167) z dnia 17.10.2024 r., autor: Dorota Przybyszewska
Z dniem 1 stycznia 2025 r. mają wejść w życie przepisy o kasowym PIT. Przedsiębiorcy prowadzący działalność na własny rachunek rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którzy przyjmą tę metodę rozliczeń, będą ujmować przychody dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę, a koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Ujęcie kosztów zlecenia wynikających z wielu rachunków

Przegląd Podatku Dochodowego nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
Brak jest podstaw prawnych do wpisywania w podatkowej księdze kosztów wynagrodzeń zleceniobiorców jedną kwotą na podstawie dowodu zbiorczego. (...) Prawidłowym udokumentowaniem wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia z umowy zlecenia będą poszczególne rachunki przedłożone przez zleceniobiorców.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Usuwanie skutków powodzi w księgach rachunkowych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a także koszty związane z usuwaniem skutków tego zdarzenia należy odpowiednio udokumentować i ująć w księgach rachunkowych.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Refakturowanie kosztów zużytej energii elektrycznej

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 30 (1217) z dnia 20.10.2024 r.
Refakturowanie generalnie polega na obciążeniu najemcy budynku/lokalu jako ostatecznego odbiorcy kosztami poniesionymi przez refakturującą jednostkę. Wartość wynikająca z faktury otrzymanej od dostawcy energii elektrycznej jest taka sama jak refakturowana kwota, tj. bez doliczania dodatkowych opłat i udokumentowana refakturą. Oznacza to, że koszty i przychody dotyczące refakturowania w księgach rachunkowych należy rozliczać w tym samym okresie sprawozdawczym tak, aby operacja ta była bezwynikowa.
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (620) z dnia 20.10.2024 r.
Wypłacone w ramach programu rządowego dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego ujmuje się w księgach zapisem po stronie Wn konta 404 "Wynagrodzenia", w korespondencji ze stroną Ma konta 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń". Jego wypłatę wskazane jest przy tym zakwalifikować do paragrafu 401 "Wynagrodzenia osobowe pracowników".
(czytaj wiecej - https://gofin.pl/rachunkowosc/)